Intro

“Wie heeft zijn camera in het water laten vallen @Apenheul? Je geheugenkaartje is gered. Help ons de eigenaar te vinden en RT!”. Zo luidde de tweet die Apenheul op 5 november verstuurde naar zijn volgers op Twitter. Deze tweet bereikte binnen 24 uur meer dan 180.000 mensen. De zoektocht haalde ook de regionale pers en zelfs De Wereld Draait Door.

Zoektocht

Tijdens werkzaamheden aan de gracht rond het gorilla-eiland vonden medewerkers van Apenheul een camera. Deze was door waterschade verloren, maar de geheugenkaart – met meer dan 400 foto’s – werkte nog.

Reden voor Apenheul om volgers op Twitter en Facebook te vragen of één van hen de camera in het water had laten vallen.

Enorm bereik

De tweet die geplaatst werd, werd binnen 24 uur maar liefst 900 keer geretweet en bereikte meer dan 180.000 mensen. Voor Apenheul, dat op Twitter 4.800 volgers heeft, is dit een enorm bereik. Het bericht op Facebook werd gelezen door zo’n 3.000 mensen.

Extra reden om alles uit de kast te halen om de eigenaar te vinden. Zo werd de dagen daarop meer informatie over de eigenaar gedeeld. Maar niet alles, want uit respect voor de privacy heeft Apenheul geen foto’s van de gezinsleden gedeeld.

Gevonden

9 dagen na het vinden van de camera meldde de eigenaresse zich bij Apenheul. Vrienden hadden haar getipt na het zien van een tv-item op Omrop Fryslân.

Wat begon als een onschuldige tweet, werd een gezamenlijke zoekactie met het resultaat waar het Apenheul om te doen was: een gezin dat enorm blij is dat ze hun 400 vakantie- en familiekiekjes weer terug hebben.