Intro

Apenheul is inmiddels gesloten voor de winter. 2015 stond in het teken van de 17 soorten loslopende apen; onder meer kijktips op speciale borden zorgden voor een prachtige beleving door het hele park. Dat pakte goed uit. Na vorig jaar een record aantal bezoekers te hebben ontvangen, hadden we wederom een topjaar met bijna 550.000 bezoekers!

Heb jij ook zo genoten van je bezoek aan Apenheul? Stem dan op Apenheul als ANWB Leukste uitje van Nederland en maak kans op 5 musicaltickets!

Druktespreiding

Na het topseizoen van 2014 hebben we enkele maatregelen ingevoerd om de drukte te spreiden. Die varieerden van speciale kortingen op rustige dagen, tot ruimere openingstijden in drukkere periodes zodat bezoekers vroeg of juist laat konden komen. Dit heeft ondanks het hoge bezoekersaantal geleid tot minder grote pieken in drukte.

Meer beleving

Verder hebben we voor een andere strategie met betrekking tot promotie gekozen. Dit jaar kregen kinderen in de meivakanties een gratis spotpakket, met gadgets om de apen nog beter de kunnen vinden. We verkozen beleving boven korting door een mooi cadeau weg te geven in plaats van korting op de entreeprijs. Gedurende de rest van het seizoen werden de tassen verkocht en dat bleek succesvol. De beleving en waardering voor het park namen toe en de bezoekersaantallen bleven goed.

€25.000 voor de blauwoogmaki

De jaarlijkse inzamelingscampagne voor het Apenheul Natuurbehoudfonds draaide dit jaar om Madagaskar, met de blauwoogmaki als het prachtige uithangbord. Het doel was om €25.000,- op te halen voor deze bedreigde apensoort en dat is ruimschoots gelukt. Het ingezamelde bedrag gaat in zijn geheel naar het Sahamalaza project op Madagaskar, dat zich onder andere inzet om de laatste stukken bos op Madagaskar te behouden.

Vooruitblik

Ook in 2016 willen we inzetten op het spotten van de loslopende apen. Dit thema zal dus nog verder uitgewerkt worden. Ook zal een volgende stap gezet worden in de spreiding van drukte. We willen nog meer gaan inzetten op kaartverkoop via onze eigen website, onder andere via thematische acties.