Intro

De jonge orang oetan Samboja in Apenheul luidt letterlijk de noodklok. Daarmee vragen de mensapen zelf aandacht voor hun wilde soortgenoten in Zuidoost-Azië die met uitsterven worden bedreigd. Het luiden van de noodklok is het startsein van de internationale ‘Ape Campaign’ die door de Nederlandse dierentuinen wordt ondersteund.

EAZA initiatief

De ‘Ape Campaign’ is een initiatief van EAZA (European Association of Zoos and Aquaria); een campagne om de benarde situatie van mensapen onder het grote publiek bekend te maken. Tegelijkertijd start de ‘3333 Challenge’ een uitdaging om gezamenlijk met alle EAZA dierentuinen een miljoen euro aan fondsen te werven voor het behoud van deze dieren.

Somber vooruitzicht

De orang oetans zijn niet de enige mensapen waarvoor de noodklok wordt geluid. Ook met chimpansees, gorilla’s, bonobo’s en gibbons gaat het niet goed. Sombere voorspellingen melden nog slechts een paar decennia voordat de meeste van deze apensoorten zijn uitgestorven. Een aantal NVD dierentuinen sluit zich aan bij de Europese campagne.

3333

Met deze campagne beogen de Europese dierentuinen gezamenlijk een miljoen euro aan fondsen op te halen. Dat kan lukken als alle EAZA dierentuinen 3333 euro weten te verwerven, vandaar de ‘3333 Challenge’, maar meer dan 3333 euro mag natuurlijk ook! Met dat bedrag zullen meerdere projecten in Azië en Afrika worden ondersteund en kan een substantiële bijdrage worden geleverd aan het voortbestaan van onze nauwste verwanten.